Connect with us

Anvelope • opinii, păreri, recenzii

Tehnici de condus autoturismul pe timp de iarnă. Cum să opriţi maşina în siguranţă când a derapat pe un drum îngheţat

Manevrele bruşte de volan pot destabiliza maşina pe un drum acoperit cu zăpadă
Manevrele bruşte de volan pot destabiliza maşina pe un drum acoperit cu zăpadă

Informații utile

Tehnici de condus autoturismul pe timp de iarnă. Cum să opriţi maşina în siguranţă când a derapat pe un drum îngheţat

Una dintre cele mai frecvente greşeli pe care le fac şoferii după ce a început să ningă este să tureze motorul, chiar dacă observă că roţile se învârt în gol. Există câteva tehnici de condus, dar şi de întreţinere a maşinii pe timp de iarnă, care ne pot scuti de drumuri la Poliţie şi de cheltuieli pentru reparaţii ale autovehiculului.

Cel mai probabil din necunoaştere, mulţi şoferi apasă pedala de acceleraţie până la fund când carosabilul este plin de zăpadă, deşi constată că asta nu ajută deloc la deplasarea autovehiculului. Ce se întâmplă, de fapt? Când roata se învârte în loc, prin frecare ea topeşte un strat minuscul de zăpadă, care îngheaţă imediat şi sub roată se crează o pojghiţă de gheaţă (asta în caz că nu era deja).

”Pornirile de pe loc pe timp de iarnă se fac cu motorul subturat. La motoarele de peste 1,6 litri, se recomandă ca pornirea de pe loc să se facă fără ajutorul pedalei de acceleraţie. Pur si simplu se comută treapta întâi de mers şi se ridică piciorul de pe ambreiaj încet,  până maşina se pune în mişcare. Orice demaraj în trombă, mai ales la maşinile cu tracţiune pe spate, poate destabiliza vehiculul, ajungându-se la situaţia să se învârtă necontrolat pe carosabil”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Este important să înţelegeţi că nu trebuie să plecaţi la drum după ce a început să ningă, cu excepţia cazurilor extrem de urgente. Dacă totuşi trebuie să plecaţi la un drum mai lung, luaţi pături şi conserve în portbagaj şi chiar dacă distanţa nu o cere, umpleţi complet rezervorul cu combustibil. Pentru deplasări urbane se recomandă folosirea mijloacelor de transport în comun, nicidecum a maşinii personale.

De ce se pleacă de pe loc cu motorul subturat

Specialiştii recomandă ca atunci când plecaţi de pe loc cu maşina, să o faceţi cu motorul subturat. De exemplu, la o viteză de 20-30 km/h, e bine să mergeţi cu maşina în treapta a treia de viteză. Aşa se evită destabilizările maşinii şi momentele în care spatele autoturismului se duce necontrolat în stânga sau dreapta. Pe un drum acoperit cu gheaţă nu se recomandă să se meargă cu viteze mai mari de 40-50 km/h, iar cutia de viteze trebuie setată în treapta a cincea la un motor pe benzină sub doi litri sau în treapta a patra la un motor diesel.

”Pe un drum acoperit de gheaţă frânarea nu se va face niciodată doar cu frâna de serviciu. Se foloseşte frâna de motor, totuşi eu recomand frâna de motor şi doar puţin se ajută şi cu frâna de serviciu. La frânarea de urgenţă, primul instinct este să se apese frâna de serviciu. Normal că maşina, chiar dacă are ABS, începe să se ducă „sanie”. Aici greşesc mulţi şoferi şi se înverşunează să apese mai tare pe pedala de frână, iar rezultatele sunt de multe ori tragice”, punctează inginerul Marcel Boghian.

Există şi  un alt moment pe care îl puteţi depăşi cu bine dacă vă controlaţi emoţiile şi, mai ales, mişcările la volan. Dacă aţi apăsat frâna de serviciu, rezultând un derapaj semi-controlat al maşinii spre înainte, nu trebuie să deveniţi disperaţi, fiind suficient să comutaţi cutia de viteze în treapta întâi de viteză şi să ridicaţi uşor piciorul de pe ambreiaj. Indicat ar fi să ridicaţi şi piciorul de pe frână, dar mulţi şoferi sunt prea speriaţi în astfel de momente pentru a face şi această manevră. Dacă respectaţi aceşti paşi,  maşina îşi va reduce substanţial viteza în câteva secunde, oprindu-se în aproximativ 20 de metri dacă viteza de rulare a maşinii la acel moment este de 50 de km/h.

Cum se iau virajele fără acţionarea frânei de serviciu

”Pe drum de gheaţă sau zăpadă îngheţată, virajele se negociază fără apăsarea niciunei pedale. Anticiparea traficului şi a drumului e cheia. Se reduce viteza din timp şi în treapta a doua sau a treia, dacă curba e mai largă, la ralanti se roteşte uşor volanul, evitându-se mişcările bruşte. Nu se frânează în interiorul virajului şi nu se accelerează la jumătatea lui, pentru că riscaţi să intraţi în derapaje necontrolate. Orice atingere de pedală are loc înainte de intrarea efectivă în traiectoria curbă a drumului. Abia când roţile revin din bracaj, se apasă uşor pedala de acceleraţie”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Când temperaturile scad sub -10 grade, este indicat să folosiţi un combustibil cu cifră octanică ridicată. În acest fel ajutaţi maşina să pornească uşor în dimineţile geroase. Dacă pornirea are loc mai rapid, nici bateria nu se mai descarcă uşor. Se reduce astfel uzura electromotorului, crescând şi durata de viaţă a bateriei.

Se recomandă şi ca la parcarea maşinii seara, în faţa blocului, să se cureţe cu o racletă toată zăpada ce se strânge între roţile directoare şi apărătorile lor, acel spaţiu în care stă efectiv roata. Şi asta pentru că peste noapte zăpada va îngheţa bocnă, iar a doua zi vă veţi trezi că roţile se vor braca cu greutate.

Zăpada depusă în zona coloanei de direcţie este relativ afânată, fiind aruncată acolo de roţile maşinii. Este bine să o îndepărtaţi tot seara, după ce aţi parcat maşina, pentru că veţi avea surpriza să constataţi dimineaţa că s-a întărit ca cimentul, putând împiedica chiar funcţionarea normală a direcţiei.

Distribuie prietenilor tai: Share on facebook
Facebook
0
Share on linkedin
Linkedin
0
Share on email
Email

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Informații utile

Cele mai noi articole

Contact

Ne puteți contacta la:

Tel: 0784.218.046
E-mail: office@anvelopex.ro
Web: AnvelopeOnline.net

sau la sediul nostru din Sibiu, str. Victor Hugo 2.

Facebook

To Top